about

 

 

The art practice of Tammi Campbell (b. Calgary, Alberta, lives and works in Saskatoon, Saskatchewan) is primarily concerned with painting. In her latest work, she employs the mechanics of modernist painting – its materials, tools, vernacular, and focus on the formal elements of painting – to shift meanings and materials into new forms. Campbell alludes to the process of painting (v) a painting (n). The paintings address their own making through the materiality of paint – they are uncanny representations of seemingly unfinished works. Paint is applied and shaped meticulously to resemble basic materials such as adhesive tape. Contrary to the hard-edge, geometric, structured, systematic language of the works, there are small flaws and imperfections that expose the process of making the paintings — drips, small tears, pencil marks, smudges, curled edges — that Campbell decidedly exploits and embraces as part of the process. The finished works are at once complete and incomplete, abstract and real, referential and self-referential. The production process is visible in the work, as the painting speaks about art history and the act of making, rather than the end result.
 
Recent exhibitions include: The Painting Project, at Galerie de l’UQAM (Montréal), Fool me Twice at the Dunlop Art Gallery (Regina), and They Made a Day Be a Day Here at the Art Gallery of Grande Prairie (Grande Prairie), travelling to the Mendel Art Gallery (Saskatoon) and the School of Art Gallery (Winnipeg). Artworks by Campbell can be found in public and private collections, amongst these: The National Gallery of Canada, Musée d’Art Contemporain de Baie-Saint-Paul, Saskatchewan Arts Board, Mendel Art Gallery, University of Regina, University of Saskatchewan, Bank of Montreal and TD Group. Campbell also operates Make Work Projects, an independent storefront studio and project space.
 
The artist gratefully acknowledges the support of the Canada Council for the Arts, the Saskatchewan Arts Board, Creative Saskatchewan, and the Access Copyright Foundation.
 
 
La pratique de Tammi Campbell (n. 1974 à Calgary, vit et travaille à Saskatoon) tourne principalement autour de la peinture. Ses plus récents travaux emploient les mécanismes de la peinture moderne − matériaux, outils, dialecte et attention portée sur les éléments formels de la peinture – afin d’en détourner le sens et d’en renouveler la forme. Campbell fait  allusion à l’acte de peindre (le verbe) une peinture (le nom). Ses tableaux traitent de leur fabrication par le biais du matériel qu’est la peinture. Ils ressemblent à s’y méprendre à des œuvres nom-terminées. La peinture est appliquée et façonnée minutieusement afin d’imiter en trompe l’œil des matériaux simples tel le ruban adhésif. En contraste au langage précis des composantes géométriques représentées, une multitude de petits accidents restent visibles (goutes, petites déchirures, marques de crayon, etc.), apportant notre regard sur la fabrication  de l’œuvre. Campbell tire profit de ces marques de naissance. Au final, les œuvres sont à la fois complètes et incomplètes, abstraites et réelles, référentielles et autoréférentielles. Le processus de création reste visible, notre attention se dégageant du résultat final pour se porter vers le geste créateur et l’histoire de l’art.
 
Parmi les expositions récentes de l’artiste, notons Le projet peinture à la Galerie de l’UQAM, à Montréal, Fool Me Twice à la Dunlop Art Gallery, Régina, et They Made a Day Be a Day Here, une exposition organisée par la Art Gallery of Grande Prairie, à Grande Prairie, qui voyagera aussi à la Mendel Art Gallery, à Saskatoon, et au School of Art Gallery, à Winnipeg. On compte des œuvres de Tammi Campbell dans des collections publiques et privées incluant le Musée des beaux arts du Canada, le Musée d’art contemporain de Baie-Saint-Paul, le conseil des arts de la Saskatchewan, la Mendel Art Gallery, l’Université de Regina, l’Université de la Saskatchewan, la Banque de Montréal et le Groupe TD. Campbell est également coordonnatrice de Make Work Projects, un espace alternatif dédié à la production et à la diffusion des arts visuels.
 
L'artiste tient à remercier le soutien du Conseil des Arts du Canada, le Saskatchewan Arts Board, Creative Saskatchewan, et le Access Copyright Fondation.