Works in Progress Series

 

In Campbell's Works in Progress series, she employs the mechanics of modernist painting – its materials, tools, vernacular, and focus on the formal elements of painting – to shift meanings and materials into new forms. Campbell alludes to the process of painting (v) a painting (n). The paintings address their own making through the materiality of paint – they are uncanny representations of seemingly unfinished works. Paint is applied and shaped meticulously to resemble basic materials such as adhesive tape. The finished works are at once complete and incomplete, abstract and real, referential and self-referential. Contrary to the hard-edge, geometric, structured, systematic language of the works, there are small flaws and imperfections that expose the process of making the paintings — drips, small tears, pencil marks, smudges, curled edges — that Campbell decidedly exploits and embraces as part of the process. The production process is visible in the work, as the painting speaks about the act of making, rather than the end result.

 

Pour ses plus récents travaux, elle a utilisé les mécanismes de la peinture postmoderne − matériaux, outils, dialecte et attention centrée sur les éléments formels de la peinture – pour déplacer les significations et les matériaux vers d’autres formes. Campbell fait des allusions au fait de peindre (le verbe) une peinture (le nom). Les peintures abordent leur propre fabrication par le biais du matériau qu’est la peinture – elles ressemblent à s’y méprendre à des représentations d’œuvres qui ne sont pas terminées. La peinture est appliquée et façonnée minutieusement afin d’imiter en trompe l’œil des matériaux simple tel le ruban adhésif. Les œuvres terminées sont à la fois complètes et incomplètes, abstraites et réelles, référentielles et autoréférentielles. En contraste au langage précis des composantes géométriques, une multitude de petits accidents restent visibles (goutes, petites déchirures, marques de crayon, etc.) apportant notre attention sur la fabrication  de l’œuvre. Campbell exploite et embrasse ces marques de naissance comme parties intégrales de son travail. Le processus de création reste visible alors que l’œuvre évoque l’action créatrice plutôt qu’un simple résultat.

 

"Tammi Campbell‘s modest-scaled paintings on paper suggest the precision and process of taped geometrical shapes and patterning through seemingly unfinished works. Compositions are truncated with application of thin, semi-transparent acrylic, crafted to resemble masking and painters’ tape; the placement suggests a continuation of the grey-scale shapes below, while completing the pieces with a confrontation of maker’s technique." — Alex Ebstein, New American Paintings, 2011

 

"The works are brainy meditations on the painting processes and its tools (hence her studio-like setup). Allegorically the works reference the materiality of the studio process, but physically they’re all about paint — what looks like tape is in fact acrylic media." — Matthew Smith, New American Paintings, 2011

 

(2011-current)